Tunjukilah kami jalan yang lurus,

Isnin, 25 Mac 2013

rapuh tak tersungkur



" Takkan berlaku sesuatu perkara tanpa SEBAB "
Hmmm,,,apa yang bermain difikiran bila penyataan diatas di zahirkan.??


INDAH kan,,
Andaikan setiap yang berlaku hari ini,
kita dapat simpulkan dengan baiknya APA yang Allah s.w.t nak bagi pada KITA,,,

tentu Bahagainya dan tesenyum nya diri malangkah di muka bumi ini ^___^


MEHNAH,,dan tribulasi..

Kita tak kan dibiarkan dalam keadaan selesa andainya kita orang yang beriman :)


 Allah sentiasa menguji hamba-hambaNya
untuk meningkatkan keimanan dalam diri.  Allah tidak hanya membiarkan hamba-hambaNya dibiarkan selesa dengan mendakwa mereka telah berimansedangkan ujian belum ditimpa kepada mereka.  Firman Allah(maksudnya):  “Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan sajamengatakan; “Kami beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang yang benar dan pasti mengetahui tentang orang yang berdusta.” (Surah al-’Ankabut, ayat 2-3).


Kita pasti akan diuji, mengikut kadar kemampuan masing2.  Andainya hari ini diriku dan dirimu berasa lemah,,hampir rapuh dipersimpangan,,maka BANGKITLAH ,carilah semangat itu semula....BETULKAN NIAT,,LETAKKAN PERGANTUNGAN hanya PADANYA  T_T....Minta lah ,,,menangislah,,,hanya pada Allah...


Suatu hari aku berada di belakang Nabi sholallahu ‘alaihi wa sallam Lalu beliau bersabda , “Nak, aku akan ajarkan kepadamu beberapa patah kata: Jagalah Alloh, Niscaya Dia akan senantiasa menjagamu. Bila engkau meminta sesuatu, mintalah kepada Alloh, dan bila engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Alloh. Ketahuilah, jika semua umat manusia bersatu padu untuk memberikan suatu kebaikan kepadamu, niscaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Alloh bagimu, dan jika semua umat manusia bersatu padu untuk mencelakakanmu, niscaya mereka tidak dapat mencelakakanmu kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Alloh bagimu. Pena telah diangkat dan catatan-catatan telah mengering.” (HR Tirmidzi Dia berkata , “Hadits ini hasan shohih”)

YAKIN DAN PERCAYALAH...kebergantungan hanya PadaNYA




Dalam riwayat selain Tirmidzi dengan redaksi: “Jagalah Alloh, niscaya engkau akan senantiasa mendapati-Nya di hadapanmu. Kenalilah Alloh di waktu lapang niscaya Dia akan mengenalimu saat kesulitan, ketahuilah bahwa apa yang ditetapkan luput darimu tidak akan pernah menimpamu dan apa yang telah ditetapkan menimpamu tidak akan pernah luput darimu. Ketahuilah bahwa kemenangan itu selalu mengiringi kesabaran, jalan keluar selalu mengiringi cobaan dan kemudahan itu selalu mengiringi kesusahan.”


Terlintas ayat cinta dari-Nya...
'Dan kerana Allah, bersabarlah.'
(74:7)
^____^


....dEMI nikmat yang masih BERSAMAmu...

MAKA BANGKITLAH......pertaruhkan semua yang KAU ada demi UNTUKNYA...
ALLAH ... s.w.t 

0 ulasan:

cintaku

"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu."

(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."

(Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman)